vrijdag 4 september 2015

Leesautobiografie

Vroeger, toen ik klein was, werd ik veel voorgelezen door mijn ouders. Die lazen heel veel boerderij verhalen voor. Ook las mijn moeder mij voor uit Dikkie Dik, Jip en Janneke en uit Stip (dat is Fries maar mijn moeder en ik weten niet wat de Nederlandse titel is). Op de basisschool werden we ook regelmatig voorgelezen. Ik weet nog dat ik dat altijd super leuk vond want ik vond het geweldig hoe mijn juf zich dan ook helemaal inleefde in het verhaal. Mijn juf las veel voor uit beestenboeken. Thuis heb ik ook altijd veel gelezen. Van kleins af aan vind ik lezen geweldig. Toen ik ongeveer in groep 4 zat gingen we echt kijken naar op wat voor niveau we konden lezen. Ik zat al snel op een vrij hoog niveau voor die leeftijd. Vooral in de bovenbouw (groep 6, 7, 8) moesten we veel lezen. Ik heb zo wat de hele boekenkast op school gelezen omdat ik vrij snel kan lezen als ik het leuk vind. Als ik boeken leen van de bibliotheek (vaak spannende thrillers) lees ik het boek in 1 dag uit, omdat ik dan zó graag het einde wil weten. Dat ik zo graag lees heb ik van mijn moeder. Mijn moeder leest ook erg graag. Mijn vader en zus houden totaal niet van lezen maar mijn moeder en ik wel. Op de middelbare school moesten we soms wel een boek lezen voor een boek verslag, maar niet heel vaak. En omdat ik heel veel met school bezig ben heb ik er nooit echt tijd meer voor om een boek te lezen. Dat vind ik best wel jammer want ik vind lezen wel echt heel erg leuk zolang ik maar een goed boek heb. Ik denk dat ik wel een lezer ben die moeilijke boeken ook wel begrijpt. Omdat ik best veel ervaring heb met lezen heb ik een redelijk hoog leestempo en vind ik het ook niet moeilijk om een boek te begrijpen. Als er veel flashbacks in zitten, of als het verhaal in een niet-chronologische volgorde wordt verteld, heb ik daar ook geen moeite mee. Ik vind het niet heel erg dat we dit jaar boeken moeten lezen, want nu moet ik er wel vrije tijd voor maken. Ik ben van plan om jeugd thrillers te lezen en oorlogsboeken. Ik wil voor de rest vooral spannende boeken lezen want spannende boeken vind ik de leuksten. Een boek moet op de achterkant van het boek voor mij al spannend klinken. Ook de titel moet niet saai zijn anders heb ik al geen zin om het boek te lezen. Mijn top 5 boeken is als volgt;
1. Achtste groepers huilen niet.
Dit is mijn nummer 1 omdat ik het echt een heel mooi boek vind. Het verhaal is zo mooi en toen ik het voor de eerste keer las moest ik gewoon huilen. Ik heb het boek meerdere malen gelezen maar elke keer weer springen de tranen in mijn ogen.
2. Fout.
Dit is mijn nummer 2 omdat ik het een super spannend boek vind. Het is niet een heel dik boek maar wel super spannend. Toen ik het las heb ik allemaal mensen verdacht van de ingrijpende gebeurtenis die de hoofdpersoon overkwam, maar op het einde bleek het iemand te zijn van wie je het nóóit zou verwachten! En dat vind ik erg leuk aan dit boek.
3. Oorlogsgeheimen.
Dit is mijn nummer 3 omdat ik het gewoon erg mooi vind hoe ze laten zien hoe het in de oorlog echt ging. Je denkt dat op het einde alles wel goed komt maar dat komt het niet. 2 kinderen worden verliefd op elkaar maar door de oorlog wordt het meisje weggehaald. En ik vind het verhaal gewoon erg mooi.
4. Buiten waanzin.
Dit is mijn nummer 4 want het is een spannend, bijna eng boek. Het is een heel raar verhaal en je moet er goed over nadenken om het echt goed te begrijpen en dat vind ik juist zo leuk. Het is zo spannend dat je het boek het liefst in één keer uit leest.
5. Strandwacht.
Dit is mijn nummer 5 omdat ook dit een super spannend boek is. Het verhaal is super leuk en er gebeuren dingen in die je niet verwacht en dat is juist het leuke aan dit boek.

1 opmerking:

  1. Fijn dat je van lezen houdt! Lezen voor school is ook hartstikke leuk, je mag uit veel boeken kiezen. Denk er wel om dat je literatuur kiest en geen jeugdboeken meer. Maar volgens mij ben jij daar ook wel aan toe! Je kunt literaire thrillers lezen (maximaal 2), maar er zijn ook heel spannende oorlogsboeken geschreven die wel literatuur zijn. Als je tips wilt, kom je maar langs.

    BeantwoordenVerwijderen